freaksbynature.blogg.se

Den här bloggen handlar om oss, Sofia och Kenny, och en titt in i våra liv och våran strävan efter en hälsosam livsstil. Den kommer till största del handla om våran vardagliga träning, men även om livet i stort. Enjoy!!!

Isometrics

Publicerad 2015-01-17 01:02:21 i Allmänt,

Som jag nämnt tidigare så är jag starkt troende på att regelbundet utsätta kroppen för någon form av påfrestning, då och då under hela dagen.
Utanför den timmen man lägger på gymmet så gör det stor skillnad i att köra en intensiv kvart på kvällen eller
morgonen för att chocka skiten ur musklerna.
Det kan vara cirkelträning, core, löpning, etc...
Men det jag vill nämna nu är "Isometrisk träning"
 
Vad det betyder är, att du håller en position under en längre tid utan rörelse. Genom att du alltid jobbar mot gravitationen så tränar du styrkan i just den positionen.
Bruce Lee körde mycket sådant i sin vardagliga träning, och han var i förhållande till sina 63 kg otroligt stark.
Även strongman "Alexander Zass" var starkt hängiven till metoden.
 
Om man nu ska köra isometrisk träning så finns den en massa positioner. Statisk armhävning, Jägarställning, och plankan är de vanligaste.  Här nedanför visar jag lite annat, mer avancerade, men som aktiverar väldigt mycket muskler. Ursäkta för de väldigt amatörmässiga webcam bilderna :P
 
 
"Planche"   bajsjobbig och blir ännu svårare om du håller dig mer rak i kroppen.
 
 
 
Vet inte vad den heter, men riktigt bra för balansen, axlar och underarmar. För svårare, så håll benen mellan armarna.
 
 
V-sit, riktigt körig för magmusklerna och höftböjaren. Har du korta armar så ta ett par push up handtag.
 
 
Stå på händer,  en klassiker som ger axlarna en riktig körare. Även balansen och fokuseringen tränas.
 
 
Sen kan man komma på egna positioner i all oändlighet. Jag känner själv att allt eftersom jag kört mer styrketräning och ligger på 94 kg,  så är dessa övningar riktigt jobbiga.  Så hädanefter kör jag igenom kroppen varannan dag med dessa.
 
Stå så länge ni kan, när ni segnar ihop så vila i 30 sek och sedan upp igen. Kör 3 till 4 set.
 
Isometrisk träning är ett grymt kompliment till vilken träning eller idrott som helst. Prova ett tag så garanterar jag att skillnad kommer märkas. Men börja på den nivå ni ligger på, övningen ska vara möjlig att hålla i minst 5 sek.
 
Good Luck!!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

FreaksByNature

Den här bloggen handlar om oss, Sofia och Kenny, och en titt in i våra liv och våran strävan efter en hälsosam livsstil. Den kommer till största del handla om våran vardagliga träning, men även om livet i stort. Enjoy!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela