freaksbynature.blogg.se

Den här bloggen handlar om oss, Sofia och Kenny, och en titt in i våra liv och våran strävan efter en hälsosam livsstil. Den kommer till största del handla om våran vardagliga träning, men även om livet i stort. Enjoy!!!

we promise to be better

Publicerad 2014-11-27 17:27:15 i Allmänt,

Idag har vi haft en heldag med en massa ärenden. Vi började i morse i Gävle och rände fram å åter med papper, och sen tog vi tåget till Uppsala där jag, Sofia, har haft en intervju och sen har vi strosat i stan. Ätit gott och fikat. Nu rullar vi just ut från stan mot Gävle igen. Jag gillar Uppsala. Runt juletider älskar jag storstäder, ju större ju vackrare.

Nu är saken iaf biff, Kenny kommer i början av nästa år flytta till Stockholm, vilket ger mig tillgång till den vackra staden med. Gävle blir ett minne blott, och ärligt talat så har den staden gjort sitt för oss, det blir skönt :-)

Träning då. Jag har iaf denna vecka inte tillgång till gym, och jag är som jag tidigare nämnt urusel på hemmaträning. Det är sååååå tråkigt. Och när K promenerar till gymmet på kvällen känner jag mig ensam å övergiven, haha. Han håller till på ytterligare ett nytt gym, där det tydligen finns ett hav av ben-maskiner! Jag älskar ben-maskiner! 
Jag har kommit fram till att jag gillar att träna överkropp med fria vikter, och underkropp med maskiner. 
Näst nästa vecka ska jag köpa ett kort där. Denna vecka får jag hålla inne med gottigheter ;-)

I vilket fall ska vi skärpa till oss. Bloggen ska uppdateras oftare! Punkt :-D


C ya! 

Glöm Inte Dina Framsteg

Publicerad 2014-11-17 22:27:47 i Allmänt,

Sofia

Kom hem sent ikväll, till min lya. Kanske verkar virrigt för er, vi har nog inte förklarat hur vi bor egentligen. Jag har ju en liten dotter från ett tidigare förhållande, och då hon är uppväxt och går i skola på en ort så har jag en lägenhet där, och har då henne varannan vecka. Dom veckorna är jag och Kenny ifrån varandra. Sen dom andra veckorna bor jag hos honom i Gävle, vilket jag verkligen inom en snar framtid hoppas förändras till Stockholm Facebook smileys Jätteglad
 
I vilket fall, så skulle jag vilja skriva lite om ens olika mål och drömmar. Det är allt för lätt att se på bilder, känna någon eller ha en drömbild av hur man vill se ut i kroppen.
Kanske är ditt mål just nu att få en platt mage, bli av med gammalt "babyhull", eller som i mitt fall, "chokladhull". Eller är du plattrövad och stirrar dig galen på tjejer med riktiga squatsrumpor, så stora att dom ser ut att vara ditsatta i en photoshop... Eller vilken annan önskan som helst. JAG kan komma på mig själv med att stirra på tjejer med perfekt core, hela vägen från naveln, runt till ryggen och tillbaka. En välmusklad rygg tycker jag är jätte fint, både på killar och tjejer.
Jag kan se någon på instagram, som är tokplatt över magen, och direkt känna avundsjuka. Men sen kollar jag på resten av henne... visst, en platt mage men inga muskler! 
I dagsläget: Svälter jag mig själv, eller går på någon form av extremdiet, så har jag snart den där platta magen, lätt som en plätt!
Men vet ni vad jag har förlorat under den svälten, som jag verkligen verkligen är stolt över? Mina muskler!
 
Jag kan bli så inställd på att önska mig den perfekta magen, att jag glömmer det jag är glad över att ha. För två år sen kunde jag spänna min biceps, och där var fortfarande bara en sladdrig nudel som hängde. Min rumpa såg alltid sur ut (vecken under skinkorna hängde neråt). Nu önskar jag mig den fylligare, men den är tamigfan glad nu!
När jag tränar, och har "pumpat upp" musklerna lite så syns dom! På både rygg, armar och ben.
Fine, jag har ingen superplatt mage, men slutar jag upp med allt j-a godis så kommer det snart oxå! Men jag blir faktiskt Glad när jag ser mina framsteg, och upptäcker att dom väger tyngre än mina missnöjen Facebook smileys Glad
 
Så glöm inte sånt. Tänk oxå på att människor är olika byggda, har olika fysik och helt olika förutsättningar. Ingenting är omöjligt, men vill aldrig "kopiera" din kropp efter någon annans. Din kropp är DIN. Finns ingen som kan ha just den, och du kan aldrig få exakt någon annans.
Sluta aldrig sträva, men med en sund inställning. Och låt saker å ting ta lite tid. Då blir resultatet hållbarare.
 
 
 

Provträning på nytt gym

Publicerad 2014-11-14 13:28:10 i Allmänt,

Halloj!
 
Sofia
Vi har varit lite frånvarande här de senaste dagarna, men vi har iaf haft fullt upp på dagarna, och bland annat så har vi en prov vecka just nu på ett nyöppnat gym i Gävle, Zen Zen. Förutom att det är skitkul att vi tränar ihop på gym igen, så är det ett riktigt stort och fräsht ställe. 
Det är mycket fokus på gruppträning och funktionell träning (vilket vi inte har provat på något där ännu), och det gör samtidigt att det är relativt lite folk faktiskt på själva gym-delen, jätte skönt Facebook smileys Jätteglad
 
Vi har kört på efter samma schema denna vecka, bara för att kunna träna ihop, och det blir varannan dag cardio/core och varannan dag styrka. Det har gått väldigt bra för oss bägge och när jag har haft Kenny med mig har jag vågat lassa på med lite mer vikter än när jag är ensam.
Vid dom större övningarna som marklyft och bänkpress är det skönt att ha en spotter.
 
 
 
 
Här är en av mina favvoövning. Situps med stång. Det blir en statisk övning för axlarna och tar bra på magen!
Nedan är en mindre rolig övning (enligt mig), men ack så effektiv. Hängande benres där man för knäna upp mot armbågarna. 
Ett litet problem jag har vid sådana övningar är just greppet. Jag behöver öva upp greppstyrkan Facebook smileys Glad
 
 
Haha, njutning! 
 
 
 
Kenny

Ja, gymmet kändes bra och atmosfären ren. Det ovana för mig var själva styrketräningen. 
Efter att bara ha kört med TRX band och med egen kroppsvikt i tre månader så var det ovant att återigen ge sig på de tunga artilleriet.
 
Dock så är det bästa sättet öka i massa och styrka snabbt, att köra stora övningar. Som tex bänkpress, och marklyft, som aktiverar många muskelgrupper.
 
 
Här kör jag på 140 kg och brukar då ha stödbälte för få lite support i lyftet. Kör jag på lägre vikter 
kör jag utan stöd för att bygga upp och aktivera coren mer.
Här kan jag inte understryka tillräckligt vilken totalövning marklyft är. Den aktiverar nästan alla muskler i kroppen och är en riktig styrkebyggare.
 
 
Bänkpress är också en grym och ibland underskattad övning. Gör man den korrekt så aktiverar den nästan hela överkroppen.
Här känner jag dock att jag har tappat mycket styrka, då jag hemma inte riktigt har kunnat skapat samma motstånd på brösten.
Ett uppvärmnings set på 20 reps och sen 5 set gånger 5 reps är ett bra sätt att få upp styrkan snabbt.
Tips är att verkligen krama åt stången när ni pressar, tänk att ni ska pressa sönder stången under lyftet.
På så vis sparar ni handleden och stabiliserar upp. Ta inte för brett grepp och håll in lite på armbågarna.
 
Träningsvärken har verkligen smygit sig på mig under dagen här och jag känner hur mycket jag har saknat gym och att verkligen få ta ut mig.
Senare idag ska flåset få sig en omgång.
 
See ya!!
 
 
 

Om

Min profilbild

FreaksByNature

Den här bloggen handlar om oss, Sofia och Kenny, och en titt in i våra liv och våran strävan efter en hälsosam livsstil. Den kommer till största del handla om våran vardagliga träning, men även om livet i stort. Enjoy!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela