freaksbynature.blogg.se

Den här bloggen handlar om oss, Sofia och Kenny, och en titt in i våra liv och våran strävan efter en hälsosam livsstil. Den kommer till största del handla om våran vardagliga träning, men även om livet i stort. Enjoy!!!

Det går ju sisådär

Publicerad 2015-01-27 17:53:09 i Allmänt,

Jag vet att vi inte underhåller här som vi hade tänkt, men det är typiskt oss, över euntiastiska när vi påbörjar något ;-)
 
Jag körde ett skönt rygg/benpass idag, med flås som uppvärmning. Det vart marklyft, breda latsdrag, ländres, sumosquats och donky kicks i cable. Lite lagom =)
Anledningen till att jag hann träna idag var att både jag och Saga hade ledigt från jobb å skola för att åka in till akademiska sjukhuset för en hörseltest för Saga. Vi var hemma till tolv igen, så jag hann med mycket idag. Allt utom att äta! Så nu ska jag dra ihop en kycklinggryta ala Thai här.
 
Jag måste komma på ett bra flyt när det gäller träning. Tack vare att gymkortet i Gävle har gått ut så vart det inte mycket till träning förra veckan heller, och det känns av när jag är på gymmet. Marklyft var en evighet sen jag körde, 2 månader tror jag, så det var tyngre än vanligt. Sänkte vikten och körde flera reps i stället. Och stel blir jag!! Haha, vad faan?? 30 är nära nu, vart 29 år fyllda i början av Januari. Hade ju tänkt mig starta det nya året med buller å bång på gymmet, men det vart tvärtom. Lite ångestframkallande. Ska dom där magrutorna fram till juni lär jag få bukt med det här ;-)
 
 

Supersets!!

Publicerad 2015-01-18 16:14:53 i Allmänt,

Jag har fått en del problematik när det kommer tillträningen. Då jag har börjat arbeta och numer är borta 12 timmar om dagen, och sen varanann har jag Saga så hinner jag inte till gymmet på kvällen! När jag kommer hem så har jag en timme på mig att laga mat, äta och få henne i säng.
 
Hon kan vara hemma själv på dagarna när jag går till gymmet, vi bor nära och hon har en telefon så hon kan ringa mig närsom, men jag lämnar henne ju inte när hon sover.
Därför får helgen bli intensiv. Denna helg har jag kört enbart supersets, och det både blir styrka och flås i ett.
Som jag sa till Kenny, jag får satsa på att bygga när jag är i stan, och bibehålla när jag är i T-sjö.
 
Igår körde jag halvhjärtat ett schema, idag satsade jag betydligt mera. Det vart ett b ra upplägg:
 
Manmakers - American hipthrusters
Chins med gummiband - clean and jerk
Front squats - växelhopp
Hantelpress- walking plank.
 
Tre sets per superset.
 
 
 
 

Tog bra kan jag säga. Manmakers är djävulens påfund, så jobbiga! Chins är oxå min svaghet (handflatorna ut ifrån dig) medans pullups (handflatorna mot dig) är jag lite bättre i. Alla använder olika beteckningar på de bägge stilarna, men jag har lärt mig att det är sådär =) Behöver dock öva mycket mycket!
Sen är det ingen bra idé att ha tjocksockor på sig när man tränar - hallå svamp! Hahaha, men jag har tvättdag idag, och när jag har det innebär det att det är tomt i strumplädan.
 
 
 
 

Isometrics

Publicerad 2015-01-17 01:02:21 i Allmänt,

Som jag nämnt tidigare så är jag starkt troende på att regelbundet utsätta kroppen för någon form av påfrestning, då och då under hela dagen.
Utanför den timmen man lägger på gymmet så gör det stor skillnad i att köra en intensiv kvart på kvällen eller
morgonen för att chocka skiten ur musklerna.
Det kan vara cirkelträning, core, löpning, etc...
Men det jag vill nämna nu är "Isometrisk träning"
 
Vad det betyder är, att du håller en position under en längre tid utan rörelse. Genom att du alltid jobbar mot gravitationen så tränar du styrkan i just den positionen.
Bruce Lee körde mycket sådant i sin vardagliga träning, och han var i förhållande till sina 63 kg otroligt stark.
Även strongman "Alexander Zass" var starkt hängiven till metoden.
 
Om man nu ska köra isometrisk träning så finns den en massa positioner. Statisk armhävning, Jägarställning, och plankan är de vanligaste.  Här nedanför visar jag lite annat, mer avancerade, men som aktiverar väldigt mycket muskler. Ursäkta för de väldigt amatörmässiga webcam bilderna :P
 
 
"Planche"   bajsjobbig och blir ännu svårare om du håller dig mer rak i kroppen.
 
 
 
Vet inte vad den heter, men riktigt bra för balansen, axlar och underarmar. För svårare, så håll benen mellan armarna.
 
 
V-sit, riktigt körig för magmusklerna och höftböjaren. Har du korta armar så ta ett par push up handtag.
 
 
Stå på händer,  en klassiker som ger axlarna en riktig körare. Även balansen och fokuseringen tränas.
 
 
Sen kan man komma på egna positioner i all oändlighet. Jag känner själv att allt eftersom jag kört mer styrketräning och ligger på 94 kg,  så är dessa övningar riktigt jobbiga.  Så hädanefter kör jag igenom kroppen varannan dag med dessa.
 
Stå så länge ni kan, när ni segnar ihop så vila i 30 sek och sedan upp igen. Kör 3 till 4 set.
 
Isometrisk träning är ett grymt kompliment till vilken träning eller idrott som helst. Prova ett tag så garanterar jag att skillnad kommer märkas. Men börja på den nivå ni ligger på, övningen ska vara möjlig att hålla i minst 5 sek.
 
Good Luck!!
 
 
 
 

Om

Min profilbild

FreaksByNature

Den här bloggen handlar om oss, Sofia och Kenny, och en titt in i våra liv och våran strävan efter en hälsosam livsstil. Den kommer till största del handla om våran vardagliga träning, men även om livet i stort. Enjoy!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela