freaksbynature.blogg.se

Den här bloggen handlar om oss, Sofia och Kenny, och en titt in i våra liv och våran strävan efter en hälsosam livsstil. Den kommer till största del handla om våran vardagliga träning, men även om livet i stort. Enjoy!!!

Provträning på nytt gym

Publicerad 2014-11-14 13:28:10 i Allmänt,

Halloj!
 
Sofia
Vi har varit lite frånvarande här de senaste dagarna, men vi har iaf haft fullt upp på dagarna, och bland annat så har vi en prov vecka just nu på ett nyöppnat gym i Gävle, Zen Zen. Förutom att det är skitkul att vi tränar ihop på gym igen, så är det ett riktigt stort och fräsht ställe. 
Det är mycket fokus på gruppträning och funktionell träning (vilket vi inte har provat på något där ännu), och det gör samtidigt att det är relativt lite folk faktiskt på själva gym-delen, jätte skönt Facebook smileys Jätteglad
 
Vi har kört på efter samma schema denna vecka, bara för att kunna träna ihop, och det blir varannan dag cardio/core och varannan dag styrka. Det har gått väldigt bra för oss bägge och när jag har haft Kenny med mig har jag vågat lassa på med lite mer vikter än när jag är ensam.
Vid dom större övningarna som marklyft och bänkpress är det skönt att ha en spotter.
 
 
 
 
Här är en av mina favvoövning. Situps med stång. Det blir en statisk övning för axlarna och tar bra på magen!
Nedan är en mindre rolig övning (enligt mig), men ack så effektiv. Hängande benres där man för knäna upp mot armbågarna. 
Ett litet problem jag har vid sådana övningar är just greppet. Jag behöver öva upp greppstyrkan Facebook smileys Glad
 
 
Haha, njutning! 
 
 
 
Kenny

Ja, gymmet kändes bra och atmosfären ren. Det ovana för mig var själva styrketräningen. 
Efter att bara ha kört med TRX band och med egen kroppsvikt i tre månader så var det ovant att återigen ge sig på de tunga artilleriet.
 
Dock så är det bästa sättet öka i massa och styrka snabbt, att köra stora övningar. Som tex bänkpress, och marklyft, som aktiverar många muskelgrupper.
 
 
Här kör jag på 140 kg och brukar då ha stödbälte för få lite support i lyftet. Kör jag på lägre vikter 
kör jag utan stöd för att bygga upp och aktivera coren mer.
Här kan jag inte understryka tillräckligt vilken totalövning marklyft är. Den aktiverar nästan alla muskler i kroppen och är en riktig styrkebyggare.
 
 
Bänkpress är också en grym och ibland underskattad övning. Gör man den korrekt så aktiverar den nästan hela överkroppen.
Här känner jag dock att jag har tappat mycket styrka, då jag hemma inte riktigt har kunnat skapat samma motstånd på brösten.
Ett uppvärmnings set på 20 reps och sen 5 set gånger 5 reps är ett bra sätt att få upp styrkan snabbt.
Tips är att verkligen krama åt stången när ni pressar, tänk att ni ska pressa sönder stången under lyftet.
På så vis sparar ni handleden och stabiliserar upp. Ta inte för brett grepp och håll in lite på armbågarna.
 
Träningsvärken har verkligen smygit sig på mig under dagen här och jag känner hur mycket jag har saknat gym och att verkligen få ta ut mig.
Senare idag ska flåset få sig en omgång.
 
See ya!!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

FreaksByNature

Den här bloggen handlar om oss, Sofia och Kenny, och en titt in i våra liv och våran strävan efter en hälsosam livsstil. Den kommer till största del handla om våran vardagliga träning, men även om livet i stort. Enjoy!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela